Skip to main content

In Westerse game-culturen heerst nog altijd het idee dat games voor pc’s en spelcomputers als de Playstation, Xbox en Switch ‘serieuzer’ zijn en meer ontzag verdienen dan games voor smartphones of in de browser, die al gauw oppervlakkig en onbelangrijk worden gevonden, schrijven onder andere Mia Consalvo en Christopher A. Paul in hun boek Real Games. Terwijl zogeheten ‘mobiele games’ juist om allerlei reden het toegankelijkst te maken zijn voor veel niet-Westerse spellenmakers.

 

Latijns-Amerika is dankzij een snel groeiende game-industrie in staat om deze Westerse vooroordelen aan te kaarten en in hun eigen taal uit te dagen. De Inter-American Development Bank schat dat Latijns Amerika ca. 400 miljoen gamende mensen telt, waarvan het grootste deel in Brazilië en Mexico woont. Daardoor kunnen er doorlopend games worden gemaakt voor uiteenlopende spelcomputers en virtual reality – waaronder allerlei games in genres en op platformen die ook voor Westerse gamers bekend zijn.

 

Zo volgt Mulaka van de Mexicaanse studio Lienzo de traditie van immens populaire 3D Action-Adventure-games zoals God of War en Horizon: Zero Dawn, maar geeft er, met een verhaal over krijgers van de Noord-Mexicaanse Tarahumara-stam, een geheel eigen invulling aan. Mulaka is gemaakt in samenwerking met antropologen en leiders van de Tarahumara om de cultuur te vieren; voor authenticiteit is het spel ingesproken in de oorspronkelijke taal van de Tarahumara en is de soundtrack ingespeeld met inheemse instrumenten.

 

Het Colombiaanse Cris Tales is naar eigen zeggen een liefdesbrief aan Japanse Role-Playing Games zoals Chrono Trigger en Final Fantasy. Het genre was altijd al een wonderlijke mengelmoes van Japanse en Westerse fantasy, die je beide in het schitterende Cris Tales kunt terugzien, maar de avonturen van de jonge tijdstovenaar Crisbell lijken het inmiddels oude JRPG-genre ook op te gaan schudden.

 

Novamundi: the Spear of Chaquén lijkt een gebruikelijk strategiespel, maar in tegenstelling tot het genre waarin je meestal land binnenvalt en koloniseert, verenigt je ditmaal de volkeren van de Andes tegen hun gezamenlijke vijand: de Spaanse invasie. Zo lijkt het de diepgewortelde, eigenlijk problematische conventies van het genre op hun kop te zetten.

 

De entree van onder andere Latijns-Amerikaanse games op het wereldtoneel nodigt uit tot een kritische blik op de aannames en vooroordelen waarop Westerse games vaak berusten, en zet daar eigenzinnige, uitdagende verhalen tegenover.