Skip to main content

Westerse game-industrieën hebben het voordeel van een robuuste digitale infrastructuur. Consumenten hebben genoeg besteedbaar inkomen voor één of meerdere spelcomputers en allerlei games, internet is toegankelijk en betaalbaar, en kennisdeling over nieuwe technologieën en groeiende markten wordt institutioneel aangemoedigd.

 

In een overzicht van de game-industrie van Indonesië laat spellenmaker Kris Antoni Hadiputra zien hoe een game-industrie bloeit in meer precaire omstandigheden. Na het sluiten van de voornaamste game-studio van Indonesië in 2009 zoeken veel losse spellenmakers hun heil in het ontwikkelen van Flash-games, spellen die je vaak gratis en makkelijk in de browser kunt spelen. Ze zijn relatief makkelijk te maken voor losse ontwikkelaars en kleine studio’s, en betaalbaar dankzij grote wereldwijde sponsors die deze games uitbrengen.

Voor velen is de snel groeiende markt voor mobiele games een logische volgende stap. Allerlei spellenmakers hebben dankzij zowel Flash- als mobiele games een relatief goed inkomen. Ondanks een gebrek aan steun van bovenaf ontstaat gestaag de basis voor een stabiel netwerk van spellenmakers, waaruit weer grotere, ambitieuzere projecten voor andere platformen voortkomen, waaronder Hadiputra’s eigen internationale hit Coffee Talk.

Of neem Rising Hell van Tahoe Games, een intense, haast meedogenloze game waarin een gemaskerde krijger, begeleid door metalmuziek, zich langs een leger demonen vecht om uit de hel te klimmen. Ondanks de onheilspellende setting is Rising Hell meer actie dan horror: het draait meer de vijand onderwerpen met je vechtlust en reactievermogen, dan ervan vluchten en proberen te overleven. In een blog op Medium vertellen de ontwikkelaars over de precaire situatie waarin de game gemaakt is, de vaardigheden die zij zichzelf ervoor aanleerden en de offers die ze brachten om het af te krijgen.

A Space for the Unbound van Mojiken leeft op een andere golflengte. Op het Indonesische platteland van de jaren 90 worden een jongen en meisje verbonden en op de proef gesteld door bovennatuurlijke krachten. In tegenstelling tot het gedreven Rising Hell stelt de kalme proloog van A Space for the Unbound je geduld op de proef. Het nodigt je uit om over te geven aan de geluiden en subtiele prikkels van je dromerige, kleurrijke omgeving. In hoeverre je daarin slaagt heeft invloed op het verloop van het verhaal.

 

Leer Rising Hell en A Space for the Unbound en de makers kennen tijdens Level Up op 12 april.