Nature Strikes Back

Overheerst de mens de natuur of heerst de natuur over de mens? Op welke manier beïnvloed de natuur ons voortbestaan als mens?

Dit programma nodigt uit tot het nadenken over de paradoxale relatie tussen mens en natuur. ‘Wat zijn jouw eigen angsten en uitdagingen voor de toekomst?’ Leerlingen bekijken een zeer divers aanbod aan filmfragmenten en bespreken beeldaspecten die maken dat de kijker het verhaal wordt ingezogen. Ook kijken zij naar motieven van de filmmakers. Hoe beïnvloed het beeld de kijker?

 

Doelen filmeducatie: 

  • De leerling kent de verschillende vormen waarop natuurkrachten het menselijk leven dramatisch kunnen beïnvloeden.  
  • De leerling leert kritisch na te denken over de risico’s op natuurrampen, hoe we als mens hieraan bijdragen en hoe we ons hierop kunnen voorbereiden.  
  • De leerling kan benoemen hoe verschillende filmmakers met dit thema omgaan; welke subthema’s worden door filmmakers veel gebruikt. Welke vragen over natuurkrachten zijn interessant voor filmmakers en waarom. 
  • De leerling begrijpt en herkent de keuzes van de maker beter op het gebied van het narratief; tijd, ruimte, conflict als ook in de vormgeving. Hij of zij kan uitleggen hoe deze begrippen worden ingevuld om het thema voor het voetlicht te brengen en hoe dit bijdraagt aan de dramatische ontwikkeling van de film. 
  • De leerling kan benoemen welk effect de keuzes van de maker hebben op de eigen beleving. 
PRAKTISCHE INFORMATIE

Duur: 90 minuten
Kosten: geen 
Bezoek: Lesson-Up
Doelgroep: Havo 4 en 5 / Vwo 4, 5 en 6. 

Sluit aan bij vakken:  

  • Beeldende vakken 
  • Maatschappijleer 
  • Biologie 
BOEK DIT PROGRAMMABROCHURE BEKIJKEN