Skip to main content

Toen Ben Wheatley werd gebeld met de vraag of hij een film wilde maken met Jason Statham en een reuzenhaai in de hoofdrollen, Meg 2: The Trench dus, dacht hij: ‘Waarom ook niet?’

Wheatley, dit jaar Imagine’s eregast en ontvanger van de Career Achievement Award van het festival, ging gisteren in gesprek met Hedwig van Driel. Over zijn films en zijn uitgesproken opvattingen over het maken ervan, her en der onderbroken door fragmenten uit zijn oeuvre.

De Brit stoort zich niet aan hokjes en denkt niet in genres, al noemt hij zijn doorbraakfilm Kill List liever een ‘horrible’ film dan een horrorfilm. Waarom? Omdat de film juist niet aan het verwachtingspatroon voldeed. De legende wil dat een bezoeker na afloop keihard ‘Fuck Kill List!’ door de zaal riep. Wheatley doet waar hij zin in heeft, en dat is films schrijven en regisseren. Ook als er maar een minimaal budget voorhanden is, zoals in het geval van het trippy A Field in England (3 november in de Filmhallen) en zijn laatste, de experimentele mindfuckfilm Bulk (4 november in LAB111).

Meg 2 was trouwens niet Wheatley’s eerste film met een groter dan gemiddeld budget. Zijn versie van Daphne du Mauriers roman Rebecca wijkt grondig af van de klassieke verfilming van Alfred Hitchcock uit 1940. Geen gothic lovestory als bij Hitchcock, maar een film over ‘moordlustige rijkelui.’

Wheatley: ‘All my films are director’s cuts.’

Over in Hollywood gangbare scenariomodellen zoals de drie-aktenstructuur, kan hij trouwens kort zijn. ‘Als ik zo’n how-to boek zie, zoek ik de schrijver altijd even op op IMDb. Meestal valt het dan nogal tegen wat diegene gemaakt heeft.’

Zijn antwoord op de vraag of hij een van zijn films opnieuw zou willen monteren, laat ook al aan duidelijkheid weinig te wensen over: ‘All my films are director’s cuts.’ We hadden niet anders verwacht, al is Wheatley niet helemaal recht in de leer: van zijn favoriete film Blade Runner heeft hij alle versies in huis.

—-

Nog meer Ben Wheatley live? Dat kan. Vandaag verzorgt hij in de Filmhallen de inleiding bij een van zijn andere favoriete films: Shin’ya Tsukamoto’s Tetsuo: The Iron Man (1989). En op maandag 3 november is hij terug voor een tweede carrièregesprek, ditmaal onder auspiciën van VERS, vereniging van nieuwe film-, tv- en XR-makers.

 

 

 

 

InstagramTikTok