Wheatley staat bekend als genremixer die horror, zwarte komedie, misdaadverhalen en surrealisme op virtuoze wijze combineert. In interviews heeft hij zich meermaals verzet tegen rigide genrelabels, die hij ziet als de regeltjes van critici. Liever volgt hij waar het verhaal hem naartoe leidt, of dat nu horror, komedie of iets daartussenin is. Wheatley wil films maken die hij zelf zou willen zien – dingen die ‘a bit more challenging’ zijn.
De thema’s geweld, sociaal verval, klassenstrijd en psychologische inzinking keren vaak terug in zijn werk. Regelmatig gaat hij tegen de verwachtingen in door abrupt van toon te veranderen: van alledaags realisme naar keihard geweld of juist absurde humor.
Wheatley houdt van handheld camerawerk, natuurlijk licht en experimentele montage, waarbij hij vaak samenwerkt met editor (en echtgenote) Amy Jump. Over zijn aanpak op de set zei hij ooit: ‘Een belangrijk deel van mijn werk is het creëren van een sfeer […] en een houding aannemen waarin experimenteren centraal staat, en je niets verkeerd kunt doen.’
Door zijn zeer diverse oeuvre heen zien we steeds Wheatleys eigenzinnige hand terug. Hij gebruikt genreconventies om te reflecteren op de Britse maatschappij, persoonlijke ethiek en de kwetsbaarheid van onze beschaving. Een unieke stem binnen de hedendaagse Britse cinema.