Talk, 90min

Nederlands

Genre: Panelgesprek

De tagline van Jordan Peele’s explosieve debuutfilm Get Out (openingsfilm van Imagine in 2017) had het niet treffender kunnen zeggen: Just because you’re invited, doesn’t mean you’re welcome. Over welkom zijn, de regels kennen en je plek vinden valt nog heel wat te zeggen en dat doen we tijdens dit panelgesprek.

Zoals regisseur Jordan Peele het in een interview met de Britse krant The Guardian zei: ‘Get Out is a documentary. The movie is an expression of my truth, my experience, the experiences of a lot of black people and minorities. Anyone who feels like the other.’

Onder meer over deze ervaring gaat het in dit gesprek. Het gevoel hebben dat je niet welkom bent, omdat de regels niet bekend zijn. Veel zwarte makers en makers van kleur hebben moeite hun plek te vinden in het Nederlandse filmlandschap. Waar leer je het vak en wanneer wordt je CV voor vol aangezien? Wat moet je weten om met goed gevolg een plan in te dienen bij een instantie? Vooralsnog zijn er weinig handvatten voor beginnende makers die zelfstandig hun eerste lange film willen ontwikkelen. Laten we beginnen bij de ervaring van deze makers. Hoe hebben zij hun weg gevonden en welke struikelblokken zijn zij tegengekomen? Hoe kijken zij tegen de successen van De Libi en Buladó aan? Hebben zij weet van nieuwe organisaties zoals FilmForward dat een brug wil bouwen?

En wat doen de gevestigde instituten om de drempel te verlagen voor makers? Is de Filmacademie uitnodigend voor ambitieuze talenten als we kijken naar het curriculum en de samenstelling van het personeel? Daar kan het verschil in zitten om je eenmaal binnen, ook thuis te voelen.
Waar liggen de kansen voor het Filmfonds als het gaat om aantrekken van makers van kleur? Gaan de nieuwe regelingen Film Fast & Furious – dat eigenlijk een steunmaatregel is, en The Cypher – dat nog niet van de grond is gekomen, wel het verschil maken? Voelen makers van kleur zich uitgenodigd én welkom?

‘If there is a book that you want to read, but it hasn't been written yet, you must be the one to write it.’
Een quote van schrijfster Toni Morrisson, en inspiratie voor Jordan Peele wiens film een direct gevolg was van de behoefte een verhaal te vertellen dat niet eerder verteld was. Het risico echter is, dat er geen referentiekader bestaat bij beslissers. Gaan films met bovennatuurlijke verhalen, maar ook genre-overschrijdende verhalen van makers van kleur wel landen bij de commissies en consulenten? Hoe kunnen ze dat waarborgen binnen een witte filmwereld met voorwaarden die vooral de gemiddelde afgestudeerde van een film- of kunstacademie met een solide netwerk kansen biedt?

In drie gespreksrondes gaat Carmen Felix het gesprek aan met makers en beslissers: filmmakers Loëlle Monsanto, Edson da Conceicao en Mirella Muroni, journalist en podcastmaker Mina Etemad, Projectmanager bij het Filmfonds Absaline Hehakaya en studieleider Regie bij de Filmacademie Danyael Sugawara. Het programma werd samengesteld door Peggy Gemerts, met dank aan Dandyano Zentveld.